Friday, August 20, 2010

TEKNOLOGI MAKANAN


PERKEMBANGAN TEKNOLOGI MAKANAN 
Penduduk di negara kita sangat beruntung kerana mempunyai banyak makanan. Kadang kala, kita mempunyai lebihan makanan yang tidak dijual segar. Dengan ini kita harus memproses makanan tersebut. 

Antara sebab kita memproses makanan itu ialah :- 
•mengelakkan makanan dari dirosak oleh mikroorganisma. 
•memudahkan pencernaan. 
•memperbaiki rupa makanan dan 
•mencegah jangkitan penyakit. 
•Manusia telah memperkenalkan beberapa kaedah pemprosesan makanan. 

KEBAIKAN KELEMAHAN MAKANAN 
Tin mahal dan jika tin kemek boleh Makanan diletakkan Makanan boleh menyebabkan makanan PENGETINAN dalam tin dan dipanaskan Kari Daging, Ayam dan disimpan lama dan terdedah kepada [CANNING] pada suhu 116oC - 121oC, tuna. senang dibawa jangkitan ditutup dan dipateri. kemana-mana. mikroorganisma serta bahan toksik dari tin. Kemusnahan Waktu simpanan vitamin adalah Pemanasan cecair pada adalah tidak lama dan PEMPASTEURAN sedikit dan suhu 63oC selama 30 min Susu, Wain dan Jus pemprosesan jenis ini [PASTEURIZATION] kebanyakan atau 72oC selama 15 s adalah khas untuk mikroorganisma cecair sahaja. berbahaya dibunuh Sama maksud dengan Jisim makanan "pengeringan".Makanan kurang dan senang dijemur dibawah cahaya dibawa. Makanan Rasa berubah dan PENDEHIDRATAN matahari atau Ikan Masin, Bunga tahan lama dan kebanyakan vitamin [DEHYDRATION] meletakkan makanan Kekwa, Teh dan Sayur tidak mudah termusnah. dalam garam. dijangkiti Penggunaan oven juga mikroorganisma. boleh dilakukan. 
 
Makanan susah untuk PENYEJUKBEKUAN Simpanan dalam peti Ikan, Daging Lembu, Makanan boleh dibawa dan sejuk dibawah -18oC Sosej dan Ais krim disimpan lama. memerlukan kos yang [FREEZING] tinggi. Simpanan dalam peti Sayur-sayuran, Buah- Vitamin boleh Susah dibawa dan PENDINGINAN [CHILLING] sejuk bersuhu 0oC - buahan, Mentega dan dikekalkan dan tahan memerlukan kos yang 5oC Telur lebih lama tinggi Makanan disimpan Kos yang mahal dan dalam plastik kedap Kacang tanah, Sosej, Tahan lama dan PEMBUNGKUSAN VAKUM memerlukan mesin udara setelah udara Keropok dan Daging mengurangkan ruang [VACUM PACKAGING] pemvakuman yang didalamnya disedut disejukbeku simpanan. mahal. keluar. Makanan didedahkan Mungkin kepada sinaran mendatangkan kesan radioaktif untuk Biji Benih, Bawang dan Vitamin tidak PENYINARAN [RADIATION] sampingan dan membunuh serangga kentang termusnah. memerlukan kos yang dan memperlahankan mahal. percambahan. 

• Semasa menjalankan pemprosesan makanan, pengilang akan menambahkan bahan kimia. Bahan Kimia ini mempunyai fungsi yang tertentu :- 

CONTOH BAHAN KIMIA DALAM MAKANAN 
Menyebabkan makanan Buah-buahan kering Bahan Awet Garam dan Gula tahan lama dan sos Menyebabkan makanan pandan (hijau), karamel Pewarna Kaya dan kicap kelihatan sedap (Coklat) Monosodium glutamat Menambahkan rasa supaya Makanan ringan dan Perisa (MSG) nama pasaran lebih sedap mee ialah "ajinomoto" Mencegah makanan dari Penstabil gam akasia Sos dan mayonis termendap ke bawah Mencegah makanan Pengantiokida Vitamin E dan BHT Minyak masak berlemak menjadi busuk.

Walaupun pada mulanya penggunaan bahan kimia menolong dalam pemprosesan makanan, penggunaan yang berlebihan boleh mendatangkan kemudaratan (kesan buruk). Penggunaan bahan kimia seperti sulfur dioksida, asid benzoik dan asid sorbik boleh menyebabkan penyakit seperti sesak nafas, gatal dan kanser. Oleh itu kerajaan telah menggubal undang- undang untuk melindungi pengguna dari bahan kimia makanan yang tidak dikawal. Akta makanan (1983) diwujudnya bertujuan menghindari pengilang makanan dari menggunakan bahan kimia secara berleluasa tanpa kawalan. Penggunaan bahan kimia merbahaya seperti nitrit dalam daging dapat dihalang. Nitrit telah terbukti boleh menyebabkan penyakit kanser. 


2 comments:

Unknown said...

saya agak kurang memahami ap yg dinyatakan. Berharap dapat menyatkan lebih jelas lagi. Terima kasih.

Unknown said...

ayat saudara sangat berbelit dan tidak boleh dibuat rujukan